Pages

Tuesday, January 25, 2011

KEWANGAN :))

untuk kali ini sya nak berkongsi dgn anda tentang masalah kewangan yg dihadapi oleh pelajar IPT terutama bagi pelajar yg berasal dari keluarga yg sederhana. :)emm why i really2 want to share this topic wif u all guys coz i care n im also a IPT student. :)

kalau anda semua dew bc paper..mesti korung dew terbaca pasal isu pelajar IPTA 'ikat perut' lau tak silap la kan dekat berita harian. Kesian..:( bukannya ape..ade yg sy bc komen tntang maslah nie smpai nak beli kcang rebus rm2 pon korek2 duit syiling..cek wet lam dompet ckup or tak. Mkan nasi nan lauk ikan sja..tadew syur or buah. khasiat makananan pelajar tak mencukupi secara tak langsung perkembangan otak mereka tidak bercambah dengan baik. Dan tak hairan lah jika ade pelajar yg masih lagi sambung semester mereka dan ada juga yg gagal menghabiskan pengajian mereka. kptusan peperiksaan yg kurang memuaskan. betol tak pew yg sy luahkan nie? maslah2 ni besenyer tertumpu pada pelajar yg dtg dari fmly berpndapatan rendah dan hidup sederhana. Mereka sepatotnyer diberi perhatian. ya dan memang menerima pinjaman ptptn ttp tak semestinya iya mencukupi..tp ini bukan slah pihak atasan semata-mata malah jg pada diri pelajar itu sendiri. kebanyakan pelajar apabila menerima wet pinjaman merekan jadi gelap mata. mereka boros. tak menggunakan duit pinjaman dengan cara yg betol. beli barang2 yg tak berfaedah yg hanya berlandaskan pada kemahuan saja. bukan keperluan. jdi pada pelajar2 IPT di luar sana di sini saya ada beberapa tips utk dikongsikan bersama. BAGAIMANA NAK MENGURUSKAN DUIT PINJAMAN ANDA DENGAN BIJAK! :)

OK CARA PERTAMA :
kita boleh buat bajet kita sendiri... buat jadual bajet kat dalam excel.... sbb kita dah tau kan berapa duit yang akan kita dapat... berapa biasa kita belanja setiap sem... pastu kita belanja ikut bajet... biasanya kita akan belanja lebih dari bajet...Jiwa muda kan ..hehe tp sekrg-kurangnya....x der la terlebih sgt... Satu lagi tips yang sy buat ialah... kita asingkan awl2 lg duit yang kita nak simpan tu... jangan campur skali ngan duit yang kita nak belanja... :)

CARA KEDUA :
buka akaun lain khas untuk menyimpan duit pnjaman yg telah kita dapat..contoh : jumlah pinjaman yg anda dapat rm2500, rm500 diasingkan dan simpan di dalam akaun lagi satu. tujuannya wang yg kitew asingkan ini dapat digunakan ketika waktu genting atau kecemasan. terutamanya bab pelajaran. bahkan apabila kita mengasingkan duit tersebut..secara tak langsung serba sedikit dapat meringankan beban ibubapa :) tetapi yg paling penting adalah nafsu! so kpd anda yg nafsunya terlalu terarah beli barang2 atas kemahuan bukan keperluan..suka shopink! dan yg seangkatannya..sy sarankan kikislah nafsu2 tersebut dalam diri anda :)
percayalah duit yg anda asingkan itulah yg akan membantu anda ketika anda dalam kesusahan :)

*THINK SMART AND BE SMART :)

P/S : JIMAT! JIMAT! JIMAT! BERBELANJALAH DENGAN BIJAK! MENGURUS WANG DENGAN BIJAK! :)

No comments:

Post a Comment